Skip to main content

Московский семинар по когнитивной науке

14/05/2013 19:00

Уважаемые коллеги!

Московский семинар по когнитивной науке продолжит свою работу после майских праздников. Пожалуйста, обратите внимание, что впервые за многие годы (и чуть ли не за всю историю семинара) наша следующая встреча состоится НЕ В ЧЕТВЕРГ, А ВО ВТОРНИК.

Такое исключение будет сделано для того, чтобы мы могли послушать и обсудить доклад бельгийского психолога Акселя Клерманса (PhD, Свободный университет Брюсселя).

Думаю, что многие из нас, даже те, кто не интересуется имплицитным научением, коннекционизмом или проблемами изучения сознания, знают это имя хотя бы по небольшой статье из хрестоматии по когнитивной психологии.

Семинар состоится 14 мая (вторник!) в РГГУ (м. Новослободская, вход со стороны ул. Чаянова). Начало в 19:00, номер аудитории будет объявлен позднее. Подробнее о пропусках и о том, как добраться, смотрите в конце письма.

Доклад будет сделан на английском языке (с резюмирующим переводом).

Тема доклада:

THE RADICAL PLASTICITY THESIS: HOW WE LEARN TO BE CONSCIOUS

Abstract

While numerous theories of consciousness have now been proposed, two big ideas dominate and subsume most other proposals. The first is that consciousness amounts to “fame in the brain” (e.g., Baars, Dehaene, Dennett, Lamme): We are conscious of whatever representations have, at some point in time, come to dominate information processing through processes of global competition and constraint satisfaction.  The other idea is that consciousness specifically depends on the involvement of meta-representations (e.g., Rosenthal, Perner & Dienes): We are conscious of something in virtue of the fact that our first-order representations are the target of higher-order representations. In other words, it is because of the fact that one is conscious that one is conscious, that one is conscious!

In this talk I explore the idea that consciousness is something that on learns rather than an intrinsic property of certain neural states, and suggest that this perspective offers a way of reconciling Global Workspace Theory with Higher-Order Thought Theory.

Starting from the idea that neural activity is inherently unconscious, the question becomes: How does the brain learn to be conscious? I suggest that consciousness arises as a result of the brain's continuous attempts at predicting not only the consequences of its actions on the world and on other agents, but also the consequences of activity in one cerebral region on activity in other regions. By this account, the brain continuously and unconsciously redescribes its own activity to itself, so developing systems of meta-representations that characterize and qualify their target representations. Such re-representations form the basis of conscious experience, and also subtend successful control of action. In a sense thus, this is the enactive perspective, but turned both inwards and (further) outwards. Consciousness is “signal detection on the mind”; the mind is the brain's (non-conceptual, implicit) theory about itself.

I subtend these ideas by exploring empirical evidence that conscious experience is shaped by learning and through neural network models that simulate the relationships between performance and awareness in the different tasks explored by Persaud et al. (2007), which include blindsight, Artificial Grammar Learning, and the Iowa Gambling Task.

Подробнее о докладчике и его работах можно прочитать на его личной странице:

http://srsc.ulb.ac.be/axcwww/axc.html

До встречи во вторник, 14 мая!

С уважением,
Екатерина Печенкова,
координатор Московского семинара по когнитивной науке.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Если у Вас нет пропуска РГГУ, пожалуйста, приходите на 10 минут
пораньше на Главный вход РГГУ (с колоннами), и мы Вас обязательно
встретим. Особенно имеет смысл прийти чуть пораньше и дождаться
встречающего, если Вы не очень хорошо ориентируетесь в лабиринтах РГГУ
:-) Если Вы по какой-то причине пришли уже после начала семинара,
когда встречающие уже ушли, звоните по тел. 8-916-359-21-92
координатору семинара Екатерине Печенковой.

При самостоятельной ориентировке внутри РГГУ ищите на стенах бумажные
стрелочки-указатели (первая стрелка находится в фойе на колонне).

Проход от М "Новослободская": в подземный переход, по выходе из
перехода -- по Весковскому переулку и ул. Чаянова.

Схему можно посмотреть вот здесь:

http://old.virtualcoglab.ru/projects/Sem_Croc.html
_______________________________________________
Seminar mailing list
Seminar@lists.virtualcoglab.org